Aan de slag met werkgeluk, 6 tips!

Zes tips om met werkgeluk aan de slag te gaan

Aan de slag met werkgeluk, 6 tips!

Het werkgeluk van medewerkers. Steeds meer bedrijven roepen dat ze er volop mee bezig zijn. Hoe vaker ik deze kreten voorbij zag komen, hoe meer mijn nieuwsgierigheid werd gewekt. Ik begon vragen te stellen.

Wat doen bedrijven nu anders dan voorheen? Wat bieden bedrijven medewerkers aan rondom het thema werkgeluk? En beleven de medewerkers dit plezier zelf ook zo?

Helaas blijken veel organisaties zelf nog te worstelen met het concept werkgeluk. “We hebben een Chief Happiness Officer aangesteld, maar ik weet eigenlijk niet precies wat hij doet.” “Ik ben opgeleid tot Werkgeluk Ambassadeur, maar ik kan je nog niet vertellen wat het programma zal inhouden.”

Het zijn twee voorbeelden van de reacties die ik kreeg. Toch bleef ik nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag: wat kunnen bedrijven doen om het werkgeluk van hun werknemers centraal te stellen?

Jos Kessels gaat in zijn boek Geluk en Wijsheid voor Beginners op zoek naar de betekenis van geluk. Geluk is volgens Kessels een intrinsieke waarde: het ontleent zijn waarde alleen aan zichzelf. Veel mensen zijn op zoek naar (werk)geluk, maar kunnen volgens Kessels zelf niet aangeven wat dat precies voor hen betekent.

Maar als werknemers zelf niet kunnen aangeven wat werkgeluk voor hen betekent, hoe kun jij het als werkgever dan voor ze faciliteren? Ik geef in deze blog zes tips om dichter bij het werkgeluk van je medewerkers te komen. Bedrijfshelden ontwikkelde diverse serious games om mensen door middel van spellen in actie te laten komen.

1. Maak persoonlijke voorkeuren inzichtelijk
Om werkgeluk in kaart te brengen, is het belangrijk om je werknemers allereerst inzicht te bieden in hun persoonlijke voorkeuren. Er zijn vele methodes om persoonlijke voorkeuren inzichtelijk te maken. Persoonlijk gebruik ik de DISC gedragsanalyse vaak, waarmee je medewerkers inzicht geeft in sterke en zwakke punten van hun persoonlijke stijl.

Serious gaming kan medewerkers uitdagen en in richtingen bewegen die daarvoor ondenkbaar waren. Zo zijn de Hospitality Games van Bedrijfshelden bijvoorbeeld ontwikkeld op basis van de kwaliteitscirkel van Deming, waarmee iedere medewerker in staat is om zijn eigen werkwijze te beoordelen en verbeteren. Samen spelenderwijs aan de slag voor meer persoonlijk inzicht!

2. Bepaal een persoonlijke missie
Laat je medewerkers een persoonlijke missie vaststellen. Hiermee geef je medewerkers inzicht in wat waardevol voor hen is in het leven. Een goede persoonlijke missie voldoet aan een aantal aspecten. Een missie is tijdloos en heeft betrekking op doelen en middelen. Een missie hangt samen met de rollen die een medewerker in het leven vervult. Een goede missie omvat vijf dimensies: fysiek, financieel, sociaal-emotioneel, mentaal en spiritueel.

Ben je nieuwsgierig naar hoe je aan de slag gaat met een persoonlijke missie? Lees dan mijn blog over persoonlijke missies.

Het Spel van Verbinding kan daarnaast een leuke manier zijn om te leren over ieders voorkeuren en uitdagingen. Met een escape room-techniek gaan spelers op zoek naar verschillende verbindingen, op individueel, team- en organisatieniveau.

3. Focus op sterke punten
Grondlegger van de positieve psychologie Martin Seligman stelt dat geluk geen gevolg is van de juiste genen of toeval, maar vooral te vinden is door gebruik te maken van iemands sterke punten. “Treatment is not just fixing what is wrong, it is also building what is right.”
Breng daarom de sterke kanten van je medewerker in kaart en ga samen aan de slag met het versterken van deze kwaliteiten.

Wil je medewerkers op een speelse manier elkaars sterke punten laten benoemen? Dan biedt het Wie is de Held-spel uitkomst. Op energieke wijze gaan medewerkers in de vorm van een spellenspeeddate op zoek naar elkaars talenten.

4. Aan de slag met DOEN
We denken vaak dat allerlei omstandigheden gunstig moeten zijn om gelukkig te worden. Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat we ons geluk zelf kunnen beïnvloeden door iets te DOEN. Door bepaalde keuzes te maken, door deel te nemen aan activiteiten. Hoe stimuleer je medewerkers om proactief aan de slag te gaan met hun (werk)geluk? Door DOEN centraal te stellen in jouw organisatie!

Teambuilding games kunnen een rol spelen in onderlinge samenwerking, sociale binding, vertrouwen, groepsdynamiek en efficiëntie. Tegelijkertijd kunnen je medewerkers met teambuilding games worden uitgedaagd en daarmee aan de slag te gaan binnen de organisatie.

5. Kom buiten in beweging
Wil je DOEN een extra impuls geven in je organisatie? Dan is het nodig om regelmatig letterlijk en figuurlijk in beweging te komen. Ga eens buiten wandelen met je medewerker tijdens een overleg. Daarmee bevorder je direct het (werk)geluk van je medewerker, omdat de natuur zorgt voor rust, ontspanning en vermindering van het stresshormoon. In de natuur maak je ook gemakkelijker contact en ontstaat er sneller verbinding tussen jou en je medewerker.

6. Geef iets cadeau
Wie goed doet, voelt zich goed. Vriendelijk, open gedrag leidt tot positieve gevoelens. Stimuleer je collega’s om aan de slag te gaan met een goede daad. Dat kunnen al hele kleine dingen zijn. Denk aan een verjaardagskaart voor een collega of een compliment aan je leidinggevende. Maar geef een klant ook eens extra aandacht, door bijvoorbeeld terug te komen op een persoonlijk verhaal.

Ben je op zoek naar leuke tips? Neem dan contact met mij op!

Scroll naar top