De afgelopen maanden zie ik verschillende bedrijven promoten dat zij veel doen aan het werkgeluk van hun medewerkers. Zoals misschien velen van jullie, raakte ik nieuwsgierig naar deze campagne. Ik had vragen zoals; wat doen jullie nu anders? wat biedt je jouw medewerkers aan waardoor het werkgeluk centraal staat? Is dit ook de beleving van de medewerkers? Helaas kreeg ik niet echt concrete antwoorden op mijn vragen. Het waren meer antwoorden zoals; “ja we hebben een Chief Hapiness Officer aangesteld maar wat hij doet weet ik niet precies”. Of; “ik ben opgeleid tot werkgeluk ambassadeur maar wat het programma gaat inhouden dat kan ik je nu nog niet vertellen”. Toch bleef ik nieuwsgierig naar het onderwerp en vooral naar het antwoord op de vraag; wat kunnen bedrijven doen om het werkgeluk van hun medewerkers centraal te stellen?

Breng de definitie van (werk)geluk per medewerker in kaart
In het boek “Geluk en Wijsheid voor Beginners” van Jos Kessels gaat hij op onderzoek uit naar de betekenis van geluk. Hij beschrijft geluk als een intrinsieke waarde, dat wil zeggen dat het zijn waarde ontleent niet meer aan iets anders dus alleen aan zichzelf. Hij geeft aan dat er veel mensen op zoek zijn naar (werk)geluk maar ze kunnen vaak niet aangeven wat het voor hen inhoudt. Na het lezen van het eerste hoofdstuk was ik meteen nieuwsgierig naar hoe bedrijven dit aanpakken. Als dus merendeel van jouw medewerkers niet kunnen aangeven wat werkgeluk betekent, hoe ga je het dan voor ze oplossen?

Vijf tips om dichter bij het werkgeluk te komen van jouw medewerkers:

  1. Maak persoonlijke voorkeuren inzichtelijk
    De eerste stap voor het in kaart brengen van het (werk)geluk is door inzicht te bieden in persoonlijke voorkeuren. Er zijn verschillende methodes die je kunt inzetten om dit inzichtelijk te maken. Een methode die ik vaak gebruik is de DISC gedragsanalyse. Met deze analyse breng je de persoonlijke stijl van jouw medewerker in kaart en geef je ze inzicht in de sterke en zwakke punten van de stijl.
  2. Stel een persoonlijke missie vast
    Met het maken van een persoonlijke missie stimuleer je jouw medewerkers inzicht te krijgen in wat voor hen waardevol is in het leven. Waar moet de persoonlijke missie aan voldoen; hij moet tijdloos zijn, betrekking hebben op doelen, middelen, de rollen die je in je leven vervult en de vijf dimensies (fysiek, financieel, sociaal- emotioneel, mentaal en spiritueel). Ben je nieuwsgierig hoe je aan de slag gaat met een persoonlijke missie? Lees dan mijn blog.
  3. Focus op de sterke kanten
    Martin Seligman, grondlegger van de positieve psychologie, veronderstelt dat geluk niet het gevolg van alleen de juiste genen of toeval is maar dat geluk te vinden is door het identificeren en gebruik maken van de sterke kanten die iemand al bezit. “Treatment is not just fixing what is wrong; it is also building what is right”. Dus ga met je medewerker aan de slag met het versterken van zijn of haar kwaliteiten.
  4. Aan de slag met DOEN
    We hebben vaak het idee dat de omstandigheden moeten meewerken om gelukkig te worden. Maar een groot gedeelte van het beïnvloeden van ons geluk kunnen we zelf iets aan DOEN. Door keuzes te maken en deel te nemen aan bepaalde activiteiten. Door DOEN centraal te stellen in jouw organisatie stimuleer je medewerkers pro-actief aan de slag te gaan met hun (werk)geluk.
  5. Kom in beweging buiten
    Om DOEN een extra impuls te geven is het nodig om soms letterlijk en figuurlijk in beweging te komen. Door met jouw medewerker bijvoorbeeld regelmatig wandelend buiten te overleggen bevorder je het (werk)geluk van jouw medewerker. Dit doe je doordat de natuur zorgt voor rust en ontspanning, het leidt tot vermindering van het stresshormoon, je maakt makkelijker contact en daardoor zal er sneller verbinding ontstaan tussen jou en jouw medewerker.
  6. Geef iets cadeau
    Als je goed doet, voel je je goed! Vriendelijk, open gedrag geeft positieve gevoelens en dat doet ook weer iets met je. Stimuleer dus dat je medewerkers aan de slag gaan met een goede daad. Dit zit hem vaak in iets kleins. Een verjaardagskaart voor een collega, extra aandacht voor een klant door terug te komen op een persoonlijk verhaal, een compliment geven aan je leidinggevende, etc. Op zoek naar leuke tips? Bekijk dan het werkplezier spel.